Feedback?

Släng iväg dina glåpord, insmickrande kärleksballader eller refuserade filmmanus till karleksbrev@gmail.com

måndag 2 februari 2009

Jag gillar Firefox. Jag har knappt använt Internet Explorer sedan millenieskiftet - ibland måste man dock lämna eldrävens trygga famn för det Bill Gates kallar webläsare, t.ex för att logga in på din bakåtsträvande internetbank eller hos en statlig institution med överbetald it-avdelning.

En annan situation då det kan vara lämpligt att tillfälligt byta läsare är då man testar webdesign - innan jag började koda om bloggmallen för bloggen du har framför dig just nu, hade jag ingen aning om hur långt efter Microsoft ligger teknikmässigt. Särskilt tydligt blir det då man kodar CSS (Cascading Style Sheets) - några av bristerna kan man se på bilden (eller genom att scrolla ner en bit ifall du använder IE)


Firefox, överst & Internet Explorer, underst

Citatet som jag postade tidigare ikväll (som för övrigt gjordes av min nyhetsskygga syster under en middagskonversation) saknar bl.a de citationstecken som monteras med hjälp av kommandona :before och :after - dessutom tolkas fonter och kantlinjer annorlunda (IE7 har konstant radavstånd för streckade kantlinjer - något som kan se rätt kul ut på breda linjer)


Rekommenderas:
Fullständig kompatibilitetstablå för bruk av CSS i olika webläsare.
Det, för Firefoxanvändare, oumbärliga tillägget IE Tab - låter dig byta webläsarmotor från FF till IE.

Inga kommentarer:

Kvitter