Feedback?

Släng iväg dina glåpord, insmickrande kärleksballader eller refuserade filmmanus till karleksbrev@gmail.com

onsdag 4 februari 2009

Kvällspressen uppmärksammar i en artikelserie våldet mot lärarna.

Man kan t.ex läsa om klassen som planerade och filmade defläteringen av sin lärarinna, en annan fick revbenen sönderskallade av en 10-årig elev och en tredje kom undan med ett brutet näsben åsamkat av en 9-årig förövare.

Dessa vidriga (ja, jag sa det) barn är så klart bara symptomen på ett problem som fått frodas obehindrat under alltför lång tid.

Främst lägger jag skulden på de slapphänta föräldrar som tillåtit sin avkomma att utvecklas till sådana monster. I de två senare fallen ovan har uppfostran resulterat i något som bara en Pachycephalosaurus kan vara stolt över - jag vill dock tro att vi utvecklats något under de senaste 100 miljoner åren. Ska man tro media så är bristande respekt för äldre tydligen inte helt ovanlig i föräldragenerationen heller.

Jag är klar över att förövarna i de här fallen sannolikt är "bokstavsbarn" (DAMP, ADHD, ADD, et.c) - men det har funnits i alla tider, skillnaden är att man idag har ett namn för det som förr avfärdades med att eleven var "dum i huv'et". Vad gör de här barnen i en vanlig klass? "På min tid" skulle de hamnat i vad som då benämndes "särklassen".

Vidare undrar jag vad som hänt med det svenska skolsystemet som tycks vara fullständigt uddlöst idag. Redan när jag själv lämnade grundskolan för snart 12 år sedan oroades jag över den utveckling som skulle göra skolan "mer demokratisk" - fråga en genomsnittlig grundskoleelev hur denne vill lägga upp sina studier och han eller hon kommer i nio fall av tio att välja det minst mödosamma alternativet. För allas bästa måste statsskicket i klassrummet bytas ut - demokrati uppskattas trots allt bäst av de som någon gång upplevt diktatur.

Även riktiga tidningar uppmärksammar skolkrisen, Sydsvenskan skriver om en (nära på) fördubbling av antalet avstängda elever på Malmös gymnasieskolor. En elev som uttalat sig tycker att det är dåligt och att en avstängning "kan förstöra en elevs framtid" - jag skulle vilja kontra med att en utebliven avstängning kan förstöra framtiden för resten av klassen.

Inga kommentarer:

Kvitter