Feedback?

Släng iväg dina glåpord, insmickrande kärleksballader eller refuserade filmmanus till karleksbrev@gmail.com

måndag 2 februari 2009

Japp, ny adress igen - fast med gammalt innehåll (eller nygammalt)

Det är nu en månad sedan jag hade för avsikt att lämna min konventionella blogg, framtidigt, för att helhjärtat kasta mig in i fotobloggandets förtrollade värld. Ambitionerna var höga, med målsättningen att publicera minst 5 inlägg/vecka och minst en bild/inlägg. I retrospekt inser jag att dessa krav delvis fått en negativ inverkan på materialet jag lagt upp - för att försäkra mig om att bilderna håller en kvalitetsmässig nivå som jag kan vara nöjd med, frångår jag mina tidigare uppdragna riktlinjer.

En annan insikt som kommit till mig under den senaste månaden är att en fotoblogg i strikt bemärkelse inte tillgodoser alla mina uttrycksbehov - samtidigt är det inte hållbart att underhålla mer än en blogg, varken för mig eller för läsaren. Lösningen, en blogg med varierande utseende beroende på innehåll, krävde en hel del kodknackande - en anledning att putsa upp mina html- och css-kunskaper. Blogger är visserligen en stabil och gedigen plattform, men kräver en del fullösningar om man vill frångå mallen. Jag har valt att låta etiketterna påverka inläggsstilen och är därför något jag fått "offra" - å andra sidan... vem bryr sig?

Resultatet ses här nedanför. Hittills är 3 bloggalternativ implementerade; ett för fotobloggande, ett för standardinlägg (som det här), och en konceptlösning för citat (som inte fungerar lika bra i internet explorer som i firefox, än). Jag har redan en del andra idéer för inläggslayout, och kanske dyker någon av dem upp här i framtiden.

Innehållet i framtidigt och glesbygdssafari är importerade, omformaterade och återfinns i arkivet.

Kom ihåg att uppdatera era bokmärken, kids!

Inga kommentarer:

Kvitter