Feedback?

Släng iväg dina glåpord, insmickrande kärleksballader eller refuserade filmmanus till karleksbrev@gmail.com

onsdag 21 januari 2009

Dagens inlägg blir det första i en serie om Landskrona sett ur ett gatuperspektiv - en storslagen odyssé genom de urbana miljöer som är resultatet av svensk/dansk stadsplanering sedan 1413.

Först ut är en dubbel: fyrvägskorsningen Carl IX:s väg/Midhemsvägen/Norra Infartsgatan/Hälsingborgsvägen i grynings- respektive skymningsljus.




Trafikljus för gående regleras, som bekant, av att vägkorsningsintressenter trycker på en knapp vid det aktuella stoppljuset - bilar däremot, får "grön gubbe" med hjälp av induktionsspänning. Fysiken bakom är ganska enkel; vid stopplinjen finns en stor slinga/spole nergrävd. (om du nån gång undrat över de rektangulära utskärningarna i asfalten som ofta ses vid korsningar så vet du nu) När en bil sen stannar ovanför spolen fungerar karossen som järnkärna (någon som känner igen detta från fysiklaborationerna på högstadiet?) och med lite hjälp av Faraday alstras en induktionsspänning som sedan detekteras av styrelektroniken så att röd gubbe blir grön.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Per: Underbar design i toppen.

Anonym sa...

Tack ska du ha, roligt att höra!

Kvitter