Feedback?

Släng iväg dina glåpord, insmickrande kärleksballader eller refuserade filmmanus till karleksbrev@gmail.com

söndag 20 april 2008

På tal om den stundande sjuksköterskestrejken blev jag lite nyfiken på vad folk egentligen tjänar. SCB är som vanligt en aldrig sinande källa till information. I tabellen nedan har jag valt att titta närmre på min egen branch jämfört med lite olika vårdyrken. Notera att det statistiska underlaget är från 2006 så resultatet stämmer inte helt med dagens löner.
Här kunde man innan flytten hitta en tabell över lönenivåer för olika yrkesgrupper - p.g.a lathet är den nu bortredigeradUndersköterskorna har sedan 2006 fått igenom ett väldigt fördelaktigt löneavtal och tjänar (enligt obekräftade uppgifter) på sina håll faktiskt mer än sina högskoleutbildade systrar. Detta är naturligtvis fel.

Att min utbildning ger mig ca 12000 kr mer (brutto) per månad kan till viss del rättfärdigas med att jag har ytterligare 2 års studieskuld att betala tillbaka + att jag sannolikt kommer att hamna i den privata sektorn med möjlighet till individuell lönesättning. Läkare är för övrigt sjukligt överbetalda, frys deras löner ett par år och ge överskottet till sjuksköterskorna. Läkare knullar ändå bara runt och slänger pengar omkring sig - det har jag sett på tv.

Inga kommentarer:

Kvitter